11VB Signaleringstool

Signalering

In de vragenlijst van de signaleringstool 11VB staan 11 Risicogebieden (aandachtsgebieden) en 3 beschermende factoren met de daarbij behorende signalen. Als u bent ingelogd als professional kunt de vragenlijst digitaal invullen.
Voor de quickscan heeft u als ouder/voogd geen inlogcodes nodig. Hieronder een toelichting.

RISICOFACTOREN

1. Social media

Sociale media speelt in het digitale tijdperk een belangrijke rol in het leven van jongeren. Digitale apparaten zijn volledig opgenomen in hun leven. Dat is normaal en hoort erbij. Wanneer er echter een veranderend patroon is te zien in het gebruik van digitale apparaten en sociale media (veel vaker en obsessief) kan dat duiden op een onveilige situatie.

2. Culturele signalen
We leven in een multiculturele samenleving waarin normen en waarden uit verschillende culturen samenkomen. Sommige normen en waarden zijn op het gebied van seksualiteit erg bepalend voor de ontwikkeling van een jongere. Wanneer bepaalde normen en waarden uit de cultuur waarin een jongere opgroeit de jongere belemmeren in de ontwikkeling, kan dat duiden op onveiligheid.

3. Multiproblematiek
Ouders en dus ook kind hebben op verschillende gebieden langdurig problemen zoals: verslaving, vroege hechtingsproblemen, seksueel misbruik en andere trauma's, zwervend, schulden, huiselijk geweld.

4. Bewegingsvrijheid
Elke jongere heeft het recht om eigen beweegruimte te hebben en zelfstandig te handelen. Wanneer er signalen zijn dat jongeren onder controle en dwang leven, kan dat duiden op onveiligheid. Het gaat dan om situaties waarin de jongere afhankelijk lijkt te zijn en geen vrijheid en autonomie heeft.

5. Andere contacten
Contacten met leeftijdsgenoten nemen een centrale rol in het leven van opgroeiende jongeren. Sociale contacten zijn goed voor de ontwikkeling en leveren een bijdrage aan de volwassenheid. Wanneer er een plotseling afwijkend en veranderend patroon zichtbaar wordt in de sociale contacten kan dat duiden op een onveilige situatie.

6. Veranderingen op school
Jongeren brengen een groot deel van hun leven door op school. Wanneer op school veranderingen gezien worden in het gedrag en de prestaties van een jongere, moet men alert zijn. Als een jongere ongeconcentreerd en vermoeid overkomt, kan dat duiden op een situatie waarin deze jongere mogelijk niet veilig is.

7. Wegloopgedrag
In de puberteit kunnen jongeren opstandig en tegendraads gedrag vertonen. Dit hoort bij deze ontwikkelingsfase en is dus normaal. Wanneer een jongere daarentegen vaak en onverwachts wegloopt, kan dat erop wijzen dat de jongere in een onveilige situatie terecht is gekomen.

8. Gedragsverandering
De puberteit kan een periode zijn waarin het gedrag van jongeren verandert en soms wat kan schommelen. Bepaald gedrag hoort erbij, maar er is ook gedrag dat een probleem kan vormen. Wanneer er plotselinge en (deels) onverklaarbare gedragsveranderingen plaatsvinden, zouden deze kunnen duiden op onveiligheid voor de jongere.

9. Seks en relaties
Voor jongeren gaat seksualiteit een steeds grotere rol spelen in het leven. Jongeren gaan relaties met anderen aan, waarbij romantische en seksuele relaties een belangrijk middelpunt zijn. Wanneer een jongere plotseling vreemd seksueel gedrag vertoond kan dat erop duiden dat een jongere zich in een onveilige situatie bevindt.

10. Gezondheidsklachten en verslavingssignalen
Een goede gezondheid is voor iedereen van belang om zo goed mogelijk te kunnen leven. Wanneer een jongere zich in een onveilige situatie bevindt kunnen er specifieke gezondheidsklachten optreden. Men moet hierbij denken aan stressklachten en specifieke klachten op het gebied van seksualiteit.

11. Overige (financiële) signalen
Het kan voor jongeren erg belangrijk zijn hoe ze er uit zien of welke nieuwste telefoon ze hebben. Het kan ervoor zorgen dat ze zich zelfverzekerder voelen en ergens bij horen. Wanneer jongeren plotseling dure kleding dragen of dure spullen hebben kan dat echter wel duiden op een onveilige situatie voor de jongere.



BESCHERMENDE FACTOREN

1. Beschermende factoren LVB
Jongeren met een licht verstandelijke beperking (LVB) lopen minder risico wanneer zij weerbaar en sociaalvaardig zijn. Een positief zelfbeeld en het beschikken over adaptieve vaardigheden bieden ook bescherming tegen situaties als seksuele uitbuiting. Wanneer zij kennis hebben over seksuele voorlichting en eigen seksualiteit werkt dat beschermend tegen seksuele uitbuiting.

2. Beschermende factoren Ouder
Wanneer ouder(s)/opvoeder(s) kennis hebben over hun eigen kind en de opvoeding biedt dat bescherming tegen situaties als seksuele uitbuiting. Ook warmte, affectie en harmonie werken beschermend. Als ouder(s)/opvoeder(s) open zijn over seksualiteit (geen taboes) dan werkt dat ook als bescherming voor seksuele uitbuiting.

3. Beschermende factoren Omgeving
Bindingen met de gemeenschappen in de sociale omgeving bieden bescherming. Het is belangrijk dat er goede sociale contacten zijn en er veiligheid en vertrouwdheid is. Daarnaast biedt openheid over seksualiteit en nadruk op positieve aspecten van seksualiteit bescherming tegen seksuele uitbuiting.

SIGNALERINGSINSTRUMENTEN

Er zijn twee signaleringsinstrumenten die gebruikt kunnen worden om het risico op slachtofferschap van mensenhandel in te schatten: de RIS2.0 en 11VB. De RIS2.0 kan gebruikt worden door professionals in de jeugdzorg en is bedoeld voor met name meisjes die in zorg zitten. Het instrument 11VB richt zich breder op meisjes en jongens in het algemeen (denk aan ook aan onderwijs en aan ouders en voogden).

1. RIS2.0
Het Risico-taxatie-instrument Seksueel grensoverschrijdend gedrag (RiS 2.0), aangevuld met signalen voor mensenhandel problematiek, is een hulpmiddel om het risico in te schatten van seksueel grensoverschrijdend gedrag bij meisjes. Het gaat om zowel het risico dat een jeugdig slachtoffer wordt van seksueel grensoverschrijdend gedrag, als om het risico dat een jeugdige dit gedrag gaat vertonen ten opzichte van andere jeugdigen of volwassenen. Het instrument kan ingevuld worden via BergOp. Indien je hier een licentie voor hebt, kan deze gratis gebruikt worden.

Hier is meer informatie over de RIS2.0 te vinden.

2. 11VB
Het signaleringsinstrument 11VB gaat uit van de werkwijze van mensenhandelaren en de innerlijke en uiterlijke gedragskenmerken en fysieke signalen van (potentiële) slachtoffers met een licht verstandelijke beperking. 11VB bevat vragenlijsten voor jongens en meisjes en heeft een quickscan voor ouders en voogden.

U kunt als professional de korte E-learning: 'Signaleren en voorkomen van mensenhandel en seksuele uitbuiting (loverboys)' volgen. Deze E-learning is voor de doelgroepen in heel Nederland gratis te volgen via: www.allyoucanlearn.eu. U ontvangt na de E-learning een certificaat. Via de contactpagina kunt u als professional de inloggegevens opvragen. U kunt vervolgens inloggen op de digitale omgeving van 11VB en het signaleringsinstrument digitaal invullen. Als uw organisatie ook een account heeft bij Praktikon, kunt u de vragenlijst ook benaderen via: www.bergop.info/vragenlijsten.




11VB Signaleringstool

Signalering

In de vragenlijst van de signaleringstool 11VB staan 11 Risicogebieden (aandachtsgebieden) en 3 beschermende factoren met de daarbij behorende signalen. Als u bent ingelogd als professional kunt de vragenlijst digitaal invullen.
Voor de quickscan heeft u als ouder/voogd geen inlogcodes nodig. Hieronder een toelichting.

RISICOFACTOREN

1. Social media

Sociale media speelt in het digitale tijdperk een belangrijke rol in het leven van jongeren. Digitale apparaten zijn volledig opgenomen in hun leven. Dat is normaal en hoort erbij. Wanneer er echter een veranderend patroon is te zien in het gebruik van digitale apparaten en sociale media (veel vaker en obsessief) kan dat duiden op een onveilige situatie.

2. Culturele signalen
We leven in een multiculturele samenleving waarin normen en waarden uit verschillende culturen samenkomen. Sommige normen en waarden zijn op het gebied van seksualiteit erg bepalend voor de ontwikkeling van een jongere. Wanneer bepaalde normen en waarden uit de cultuur waarin een jongere opgroeit de jongere belemmeren in de ontwikkeling, kan dat duiden op onveiligheid.

3. Multiproblematiek
Ouders en dus ook kind hebben op verschillende gebieden langdurig problemen zoals: verslaving, vroege hechtingsproblemen, seksueel misbruik en andere trauma's, zwervend, schulden, huiselijk geweld.

4. Bewegingsvrijheid
Elke jongere heeft het recht om eigen beweegruimte te hebben en zelfstandig te handelen. Wanneer er signalen zijn dat jongeren onder controle en dwang leven, kan dat duiden op onveiligheid. Het gaat dan om situaties waarin de jongere afhankelijk lijkt te zijn en geen vrijheid en autonomie heeft.

5. Andere contacten
Contacten met leeftijdsgenoten nemen een centrale rol in het leven van opgroeiende jongeren. Sociale contacten zijn goed voor de ontwikkeling en leveren een bijdrage aan de volwassenheid. Wanneer er een plotseling afwijkend en veranderend patroon zichtbaar wordt in de sociale contacten kan dat duiden op een onveilige situatie.

6. Veranderingen op school
Jongeren brengen een groot deel van hun leven door op school. Wanneer op school veranderingen gezien worden in het gedrag en de prestaties van een jongere, moet men alert zijn. Als een jongere ongeconcentreerd en vermoeid overkomt, kan dat duiden op een situatie waarin deze jongere mogelijk niet veilig is.

7. Wegloopgedrag
In de puberteit kunnen jongeren opstandig en tegendraads gedrag vertonen. Dit hoort bij deze ontwikkelingsfase en is dus normaal. Wanneer een jongere daarentegen vaak en onverwachts wegloopt, kan dat erop wijzen dat de jongere in een onveilige situatie terecht is gekomen.

8. Gedragsverandering
De puberteit kan een periode zijn waarin het gedrag van jongeren verandert en soms wat kan schommelen. Bepaald gedrag hoort erbij, maar er is ook gedrag dat een probleem kan vormen. Wanneer er plotselinge en (deels) onverklaarbare gedragsveranderingen plaatsvinden, zouden deze kunnen duiden op onveiligheid voor de jongere.

9. Seks en relaties
Voor jongeren gaat seksualiteit een steeds grotere rol spelen in het leven. Jongeren gaan relaties met anderen aan, waarbij romantische en seksuele relaties een belangrijk middelpunt zijn. Wanneer een jongere plotseling vreemd seksueel gedrag vertoond kan dat erop duiden dat een jongere zich in een onveilige situatie bevindt.

10. Gezondheidsklachten en verslavingssignalen
Een goede gezondheid is voor iedereen van belang om zo goed mogelijk te kunnen leven. Wanneer een jongere zich in een onveilige situatie bevindt kunnen er specifieke gezondheidsklachten optreden. Men moet hierbij denken aan stressklachten en specifieke klachten op het gebied van seksualiteit.

11. Overige (financiële) signalen
Het kan voor jongeren erg belangrijk zijn hoe ze er uit zien of welke nieuwste telefoon ze hebben. Het kan ervoor zorgen dat ze zich zelfverzekerder voelen en ergens bij horen. Wanneer jongeren plotseling dure kleding dragen of dure spullen hebben kan dat echter wel duiden op een onveilige situatie voor de jongere.


BESCHERMENDE FACTOREN

1. Beschermende factoren LVB
Jongeren met een licht verstandelijke beperking (LVB) lopen minder risico wanneer zij weerbaar en sociaalvaardig zijn. Een positief zelfbeeld en het beschikken over adaptieve vaardigheden bieden ook bescherming tegen situaties als seksuele uitbuiting. Wanneer zij kennis hebben over seksuele voorlichting en eigen seksualiteit werkt dat beschermend tegen seksuele uitbuiting.

2. Beschermende factoren Ouder
Wanneer ouder(s)/opvoeder(s) kennis hebben over hun eigen kind en de opvoeding biedt dat bescherming tegen situaties als seksuele uitbuiting. Ook warmte, affectie en harmonie werken beschermend. Als ouder(s)/opvoeder(s) open zijn over seksualiteit (geen taboes) dan werkt dat ook als bescherming voor seksuele uitbuiting.

3. Beschermende factoren Omgeving
Bindingen met de gemeenschappen in de sociale omgeving bieden bescherming. Het is belangrijk dat er goede sociale contacten zijn en er veiligheid en vertrouwdheid is. Daarnaast biedt openheid over seksualiteit en nadruk op positieve aspecten van seksualiteit bescherming tegen seksuele uitbuiting.

SIGNALERINGSINSTRUMENTEN

Er zijn twee signaleringsinstrumenten die gebruikt kunnen worden om het risico op slachtofferschap van mensenhandel in te schatten: de RIS2.0 en 11VB. De RIS2.0 kan gebruikt worden door professionals in de jeugdzorg en is bedoeld voor met name meisjes die in zorg zitten. Het instrument 11VB richt zich breder op meisjes en jongens in het algemeen (denk aan ook aan onderwijs en aan ouders en voogden).

1. RIS2.0
Het Risico-taxatie-instrument Seksueel grensoverschrijdend gedrag (RiS 2.0), aangevuld met signalen voor mensenhandel problematiek, is een hulpmiddel om het risico in te schatten van seksueel grensoverschrijdend gedrag bij meisjes. Het gaat om zowel het risico dat een jeugdig slachtoffer wordt van seksueel grensoverschrijdend gedrag, als om het risico dat een jeugdige dit gedrag gaat vertonen ten opzichte van andere jeugdigen of volwassenen. Het instrument kan ingevuld worden via BergOp. Indien je hier een licentie voor hebt, kan deze gratis gebruikt worden.

Hier is meer informatie over de RIS2.0 te vinden.

2. 11VB
Het signaleringsinstrument 11VB gaat uit van de werkwijze van mensenhandelaren en de innerlijke en uiterlijke gedragskenmerken en fysieke signalen van (potentiële) slachtoffers met een licht verstandelijke beperking. 11VB bevat vragenlijsten voor jongens en meisjes en heeft een quickscan voor ouders en voogden.

U kunt als professional de korte E-learning: 'Signaleren en voorkomen van mensenhandel en seksuele uitbuiting (loverboys)' volgen. Deze E-learning is voor de doelgroepen in heel Nederland gratis te volgen via: www.allyoucanlearn.eu. U ontvangt na de E-learning een certificaat. Via de contactpagina kunt u als professional de inloggegevens opvragen. U kunt vervolgens inloggen op de digitale omgeving van 11VB en het signaleringsinstrument digitaal invullen. Als uw organisatie ook een account heeft bij Praktikon, kunt u de vragenlijst ook benaderen via: www.bergop.info/vragenlijsten.




MENU SLUITEN
Potentële LVB-slachtoffers loverboys/mensenhandel in beeld
Over dit instrument
Zo werkt 11VB
Begrippen
Slachtoffers
Daders
Signalering
Juridisch kader
Handelen na signalering
E-learning en Microtraining
Voor nadere info
Contact

Login
MENU SLUITEN
Potentële LVB-slachtoffers loverboys/mensenhandel in beeld
Over dit instrument
Zo werkt 11VB
Begrippen
Slachtoffers
Daders
Signalering
Juridisch kader
Handelen na signalering
E-learning en Microtraining
Voor nadere info
Contact

Login

HOME
MENU
HOME
MENU